Τετάρτη, 30 Μαΐου 2012

Οι Έλληνες αντιστέκονται στους κατακτητές


Σαν σήμερα, πριν από 71 χρόνια , στις 30 Μαΐου 1941 δύο 19χρονοι Έλληνες φοιτητές , ο Μανώλης Γλέζος και ο Λάκης Σάντας, μην μπορώντας να συνηθίσουν τη θέα της γερμανικής σημαίας υψωμένης στην Ακρόπολη, αποφασίζουν να κινηθούν κρυφά από τους κατακτητές και να την κατεβάσουν.
Το σχέδιό τους ήταν παράτολμο, καθώς αν τους συνελάμβαναν οι Γερμανοί θα τους εκτελούσαν αμέσως.
Τη νύχτα λοιπόν, της 30 Μαΐου 1941, βάζουν σε εφαρμογή το σχέδιό τους.
Κινούμενοι μες στο σκοτάδι σαν κομάντος , φτάνουν στον ιστό της σημαίας και την κατεβάζουν.
Το πρωί οι Γερμανοί δεν μπορούν να πιστέψουν αυτό που βλέπουν , τον ιστό άδειο και τη σημαία να λείπει.
Ο διοικητής έξαλλος αποφασίζει να εκτελεστούν οι φρουροί και ξεκινά έρευνα, ενώ καταδικάζει σε θάνατο αυτούς που το έκαναν, φυσικά χωρίς να ξέρει ποιοι ήταν...

Αυτή η ηρωική πράξη ήταν από τις πρώτες πράξεις αντίστασης των Ελλήνων στους Γερμανούς κατακτητές και γέμισε με θάρρος και ενθουσιασμό τους Έλληνες, όταν μαθεύτηκε.


Τρίτη, 29 Μαΐου 2012

Πώς σχεδιάζω τα ύψη ενός τριγώνου

Για να δούμε, πώς σχεδιάζουμε τα ύψη ενός τριγώνου:
α) Οξυγώνιο τρίγωνο
Σχεδιάζω ένα οξυγώνιο τρίγωνο ΑΒΓ. (κλικ στην εικόνα για μεγέθυνση)

Ξεκινάω με τη γωνία Α.
Για να φέρω το ύψος από τη γωνία Α , εφαρμόζω τη μία κάθετη πλευρά του ορθογωνίου μου στην απέναντι πλευρά της γωνίας Α που είναι η ΒΓ.
Τη σέρνω  μέχρι η άλλη κάθετη πλευρά να συναντήσει τη γωνία Α.


Μόλις είμαι σίγουρος ότι ο γνώμονάς  μου είναι στη σωστή θέση, σχεδιάζω το ύψος. Εκεί που κόβει τη ΒΓ , ονομάζω το σημείο Δ.
Και έτσι έχω το ύψος ΑΔ.

Με τον ίδιο τρόπο σχεδιάζω τα ύψη ΒΕ και ΓΖ.( Δείτε τις εικόνες.)





Παρατηρώ επίσης ότι όλα τα ύψη περνάνε από το ίδιο σημείο.

β) Ορθογώνιο τρίγωνο:

Έχουμε ένα ορθογώνιο τρίγωνο ΑΒΓ

Ξεκινάμε να φέρουμε το ύψος από τη γωνία Α στην απέναντι πλευρά ΒΓ.
Παρατηρούμε ότι μόλις βάλουμε πάνω  στην πλευρά ΒΓ,τη μία κάθετη πλευρά του  γνώμονά μας και την άλλη να συναντήσει τη γωνία ,τότε το ύψος που σχηματίζεται είναι η πλευρά ΑΒ.
Άρα σε αυτήν την περίπτωση το ένα ύψος είναι η πλευρά ΑΒ.





Στη συνέχεια πάμε να βρούμε το ύψος που ξεκινά από τη γωνία Β
Φέρνω τη μιά κάθετη πλευρά του  γνώμονά μου στην απέναντι πλευρά της γωνίας Β που είναι η ΑΓ.
Την άλλη κάθετη πλευρά την ταιριάζω στη γωνία Β.
Σχεδιάζω το ύψος ΒΔ.



Αφού λοιπόν βρήκαμε και το δεύτερο ύψος, πάμε να βρούμε και το τρίτο που ξεκινάει από τη γωνία Γ.
Βάζω τη μια κάθετη πλευρά του γνώμονά μου στην απέναντι πλευρά , την ΑΒ, και διαπιστώνω όπως στην πρώτη περίπτωση, ότι η πλευρά ΒΓ, είναι και το ύψος από τη γωνία Γ.

Άρα σε ένα ορθογώνιο τρίγωνο τα δύο από τα τρία ύψη , είναι οι δυο κάθετες πλευρές του.
Όλα τα ύψη του περνούν από το ίδιο σημείο ,που είναι το σημείο Β.

γ) Αμβλυγώνιο τρίγωνο
Έχω ένα αμβλυγώνιο τρίγωνο ΑΒΓ. Η αμβλεία γωνία είναι η Γ.
Ξεκινάω να φέρω το πρώτο ύψος από τη γωνία Α. Εφαρμόζω τη μία κάθετη πλευρά του γνώμονά μου στην απέναντι πλευρά ΒΓ. Βλέπω όμως ότι έτσι όπως είναι δεν με φτάνει για να συναντήσει η άλλη κάθετη πλευρά, τη γωνία Α.
Για αυτό το λόγο προεκτείνω τη ΒΓ ώστε να μπορώ να συναντήσω την Α γωνία.


Έτσι αφού την προέκτεινα τοποθετώ ξανά τη μία κάθετη πλευρά του γνώμονα πάνω στην προέκταση της ΒΓ και τώρα πλέον μπορώ με την άλλη κάθετη πλευρά του να συναντήσω τη γωνία Α.
Ονομάζω το ύψος που σχηματίζεται ΑΔ κι έτσι έχω το πρώτο ύψος.
Στη συνέχεια πάω να φτιάξω το ύψος που ξεκινά από τη γωνία Β. Βάζω λοιπόν τη μία κάθετη πλευρά του γνώμονά μου στην απέναντι πλευρά της Β γωνίας που είναι η πλευρά ΑΓ. Βλέπω όμως όπως και στην πρώτη περίπτωση ότι δεν μου φτάνει για να συναντήσει η άλλη κάθετη πλευρά τη γωνία Β.
Για αυτό λοιπόν προεκτείνω την ΑΓ και γίνεται έτσι:
Πάνω στην προέκτασή της τοποθετώ τη μία κάθετη πλευρά του γνώμονά μου και στη γωνία Β την άλλη κάθετη πλευρά του. Σχεδιάζω το ύψος ΒΕ.
Έτσι έχω και το δεύτερο ύψος. Τώρα, μου λείπει το τρίτο ύψος που θα ξεκινήσει από τη γωνία Γ.
Τοποθετώ τη μία κάθετη πλευρά του γνώμονα στην απέναντι πλευρά της, την ΑΒ και την άλλη πάνω στην γωνία Γ.
Έτσι έχω το τρίτο ύψος που το ονομάζω ΓΖ.
Έφτιαξα λοιπόν τα τρία ύψη του αμβλυγώνιου τριγώνου και παρατηρώ ότι τα δύο ύψη είναι εκτός (τα ΑΔ και ΒΕ)  τριγώνου και το ένα εντός του (ΓΖ).
Για να δω αν συναντιούνται όλα στο ίδιο σημείο, πράγμα που δείχνει ότι είμαι σωστός στην κατασκευή μου , προεκτείνω και τα τρία ύψη.
 Αν συναντηθούν στο ίδιο σημείο , τα κατάφερα μια χαρά. Αν όχι πρέπει να ξαναπροσπαθήσω.
Σας θυμίζω ότι ο σχεδιασμός των υψών ενός τριγώνου δεν είναι κάτι απλό. Θέλει μελέτη και επιμονή μέχρι να γίνει σωστά.
Κάντε λοιπόν  προπόνηση μέχρι να τα καταφέρετε και το αποτέλεσμα θα σας ενθουσιάσει!



Παρασκευή, 25 Μαΐου 2012

Είδη τριγώνων - ύψη τριγώνου

Κάνε κλικ στην εικόνα για μια σύντομη επανάληψη στα είδη των τριγώνων.

Κάντε κλικ στην εικόνα με τα γεωμετρικά όργανα και δημιουργήστε το δικό σας τρίγωνο και τα ύψη του. Δώστε λίγη προσοχή στις οδηγίες και θα δείτε πόσο ενδιαφέρον είναι.
Παρατηρήστε ότι και τα τρία ύψη ενός τριγώνου τέμνονται (κόβονται, συναντιούνται) στο ίδιο σημείο.



Καλή επιτυχία!

Σημείωση: Τη δραστηριότητα αυτήν, τη βρήκα στην ιστοσελίδα   http://users.sch.gr//thafounar/index.htm

Τετάρτη, 16 Μαΐου 2012

Δημοσκόπηση - έρευνα: Ποια εποχή θα θέλατε να επισκεφθείτε;

Πριν από μερικές μέρες αποφασίσαμε να συνδυάσουμε το μάθημα της Γλώσσας και των Μαθηματικών και να φτιάξουμε ένα απλό ερωτηματολόγιο.
Το ερώτημα ήταν "Ποια εποχή θα θέλατε να επισκεφθείτε για λίγο;".
Οι επιλογές για απάντηση ήταν οι εξής:
α) Την εποχή των Δεινοσαύρων.
β) Την εποχή των παγετώνων.
γ) Την Αρχαία Ελλάδα.
δ) Την περίοδο που ήταν νέοι ο παππούς και η γιαγιά μου.
ε) Το μέλλον.
Ρωτήσαμε όλα τα παιδιά του σχολείου μας (εκτός από την Α΄ τάξη, λόγω του ότι ακόμα δεν γνωρίζουν πολλά για τις παραπάνω εποχές) και τους δασκάλους τους.
Έτσι λοιπόν , με χαρά σας παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα:

Ρωτήσαμε συνολικά 313 άτομα.
Απάντησαν ως εξής:
α) Την εποχή των Δεινοσαύρων 46-- ποσοστό 15%
β) Την εποχή των παγετώνων     39--ποσοστό 12%

γ) Την Αρχαία Ελλάδα.               68--ποσοστό 22%
δ) Την περίοδο που ήταν νέοι ο παππούς και η γιαγιά μου.  24--ποσοστό 8%
ε) Το μέλλον.                             136--ποσοστό 43%

Φτιάξαμε γραφήματα και σε χαρτόνι αλλά και στον υπολογιστή. Όλες οι εργασίες έγιναν ομαδικά:





Μπράβο σε όλες τις ομάδες!

Δευτέρα, 14 Μαΐου 2012

Μέτρηση γωνίας -- Μοιρογνωμόνιο

Εξασκηθείτε στη μέτρηση γωνιών με τα παρακάτω διαδικτυακά μοιρογνωμόνια. Κλικ σε κάθε εικόνα και καλή επιτυχία!


Κυριακή, 13 Μαΐου 2012

Μαμά, Χρόνια πολλά!

Διάβασα κάπου ,ότι εκεί που δεν μπορεί να είναι ο Θεός , έστειλε τη μητέρα...
Χρόνια πολλά σε όλες τις μανούλες!


Παρασκευή, 11 Μαΐου 2012

Στατικός ηλεκτρισμός -παιχνίδι

Ένα πολύ ωραίο και παραστατικό παιχνίδι για τον στατικό ηλεκτρισμό και για το πώς φορτίζονται κάποια σώματα, βρήκαμε στην ιστοσελίδα του Ε2 και το φέρνουμε και στη δική μας...
Κάντε λοιπόν κλικ στην εικόνα και θα μεταφερθείτε στη σελίδα ,όπου και μπορείτε να το κατεβάσετε.